Accra 14 maart 2015 - soep eet je met je…….vingers - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu Accra 14 maart 2015 - soep eet je met je…….vingers - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu

Accra 14 maart 2015 - soep eet je met je…….vingers

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Ruud

14 Maart 2015 | Ghana, Accra

Officieel welkom door de commissionars op het Guides Training center in Accra.
En soep eet je met je…….vingers!
Na een heerlijke nacht slapen van 12 uur en een goede douche waren we klaar voor een paar meetings op het trainingscenter. We werden om 10 uur opgehaald, wat laat is, aangezien iedereen hier al om 5 uur begint met de dag.
Er was een kamp met brownies en guides in het centrum. De meisjes waren teddy-beertjes aan het maken van sokken gevuld met watten. We werden verwelkomt met een mooie spreuk, allemaal precies gelijk in koor! Probeer dat bij ons maar eens zonder instructie voor af. Daarna veel handen geschut en projecten bekeken van de rangers. Een project wat uitgevoerd is, is stimuleren van bio-gas stoven in plaats van op houtvuur, wat hier nog veel gedaan wordt. Dit verminderd de luchtvervuiling door volledige verbranding van bio-afvalstoffen en dus minder hout kost, wat de bossen spaart. Het project waar ze nu mee bezig zijn is recyclen van kranten door ze tot zakjes te vouwen. De zakjes, met touwtje, zullen verkocht gaan worden aan hotels als afvalzakjes voor maandverband. De uitleg werd snel aan mij (Elly) gedaan, voordat Ruud het kon horen. We hebben ze geholpen en Ruud heeft een nieuw ontwerp gemaakt, waar geen lijm meer voor nodig is. Ze waren er blij mee! Benieuwd in hoeveel hotels de zakjes te vinden zullen zijn.
Hierna de officiële verwelkoming met de districtscommissarissen van de guides. We werden geacht ook een soort speech te houden, dus heb ik mijn best gedaan om wat te vertellen over onze verwachtingen. De guides verwachtten dat duidelijk van mij (Elly). Later schoven de Scouts aan, weer een voorstelrondje. Afspraken zijn gemaakt over de verdeling van ons. We starten samen bij de guides, dan splitsen we en tot slot doen we weer samen een training bij de scouts. Dit omdat het paasweekend niet geschikt is om zowel trainers als cursisten te krijgen. Dat betekent dat wij dan ook wat langere tijd hebben tussen de trainingen om naar Kumasi te gaan. We gaan de komende weken ook diverse scholen en guides en scouts bezoeken met hun projecten. Het blijkt dat we ook nog naar een televisie station gaan op woensdag: TV-Africa om te vertellen wat we doen. Maandag en dinsdag gaan we naar Cape Coast, een toeristisch uitje en bezoeken op de terugweg community guiding in Mankessin.
Toen alles besproken was, kwam de chief guide van Ghana. Zij dacht dat we om 13 uur zouden beginnen. De planning is dat er een uitgebreide “closing ceremony” komt op 29 maart, waarbij de ambassadeur wordt uitgenodigd, door de guides. Dat Ruud dan bij de scouts een training geeft, wordt opgelost door de scouts.
Vanmiddag telefoonkaart gekocht van Ghana, boodschappen gedaan langs de weg met echte Ghanese groenten. Koffie en smoothies gedronken bij een Starbucks look-a-like.
Vanavond eerst patat en kip gebakken, zodat we ons thuis voelen. Buiten gekeken hoe het avondeten gestampt werd met een 2 meter grote stamper. De foto’s volgen. De gestampte casave is nog plakkerig en heet fufu, volksvoedsel nummer 1. Je wast je handen eerst in een kom, neemt een beetje plakdeeg tussen je vingers en haalt het door de pittige vissoep. Beetje vreemd maar wel lekker.

• 15 Maart 2015 - 20:06

Laurens:

ruud en elly veel plezier daar

enne ruud dat recept van die cassave en vissoep breng je wel mee he.?

• 16 Maart 2015 - 16:32

Eric:

Elly en Ruud,
    Afgaand op jullie mooie, beschrijvingen: geweldig wat jullie daar zien en meemaken!! :-) En heb ik goed begrepen dat het om 5 uur 's ochtends 26 graden kan zijn, en een paar uur later dus veel warmer? Alle respect: hopelijk blijven er zwembaden bij jullie in de buurt.
    Ik blijf jullie belevenissen volgen.
    Groet,
    Eric

• 17 Maart 2015 - 22:42

Linda:

Elly, die slak komt mij bekend voor! Ik heb zo'n huisje als kind gekregen en weet nog dat ie uit Afrika komt, maar is dit een eetbare slak? Bij mij ligtbie op de venserbank van de logeerkamer. Ik vind het zo'n indrukweekend ding!
    Jullie lijken nog wel behoorlijk toerist: ben benieuwd naar het feitelijke werk wat jullie gaan doen. Kun je ook iets delen over hoe de afspraken verlopen?
    Groetjes en veel plezier!
    Linda

Tags: Ghana, Scouting