Training 1: Strategic leadershipskills 20-22 maart - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu Training 1: Strategic leadershipskills 20-22 maart - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu

Training 1: Strategic leadershipskills 20-22 maart

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Ruud

23 Maart 2015 | Ghana, Accra

Cursisten uit het hele land druppelden binnen op vrijdagavond en zaterdag in de vroege morgen. Sommigen reisden meer dan 10 uur om te komen. Onze kennismakingsspelletjes op vrijdagavond (o.a. met een bal, dat zijn ze niet gewend) hadden hun werk goed gedaan, we hadden al wat contact met de groep. Er werden wat tenten opgezet door een scoutsleider om de stoerdere guides te stimuleren in een tent te slapen (op het schoolplein van zand). In de nacht ging t regenen en mijn tent bleek compleet niet waterdicht voor zo’n hoeveelheid water, dus ben ik in het trainingslokaal gaan liggen. Ruud bleef op een drijfnat matje in zijn ook niet helemaal waterdichte tent slapen. De andere tenten waren wel bestand tegen de hoeveelheid water. Cursisten vroegen naar meer tenten, leuk, ze willen wel kamperen!

Eén van de op vrijdagavond afgesproken regels was op tijd komen. Dat lukte ons wel, dus we begonnen op de afgesproken tijd, zonder de Ghanese trainers met……jawel time management! Een bijzonder onderwerp in dit land, ook voor de trainers . De dag ging zo verder met de verschillende onderwerpen, afwisselend door Ruud en mij en de Ghanese trainers gegeven. Het daadwerkelijk samen geven van een onderwerp, zonder gemeenschappelijke voorbereiding, is een stapje te ver en ook niet nodig. In Ghana worden de onderwerpen afgewisseld met veel guidessongs en vragen om in koor uitspreken van “gemeenschappelijke regels”. Het kan zomaar voorkomen dat er met z’n allen op z’n Afrikaans gedanst wordt tijdens de training, als de theorie te lang duurt. Bijvoorbeeld omdat de geplande break een uur later wordt gehouden, omdat de snack nog niet gearriveerd is. Erg stimulerend zo’n danssessie, ik zie t ons nog niet zo snel doen tijdens een training. Onze oefeningen en werkvormen werden nieuwsgierig en enthousiast meegedaan. Onze onderwerpen waren onder andere programmeren, feedback geven, conflict hantering, niveaus van leren. De Ghanese trainers deden leadershipstyles en grooming. Het laatste deel van de middag werd besteed aan crafts: knopen door Ruud, kompas door mij en zeep vloeibaar maken door de Ghanese trainsters. Er was geen leidster die ooit een kompas in handen had gehad, ze waren enthousiast om er mee aan de slag te gaan en willen er vaker mee werken. De kompassen die we voor ze hebben meegenomen vielen dus in goede aarde, het waren er natuurlijk niet genoeg voor elke groep. Ook knopen is niet heel bekend, ook al zijn ze wel handig, het kostte nog wel tijd om ze het te leren. Wij hadden ook nog gezellig wat contact met Nederland via skype: het team zat in Apeldoorn op de Landelijke Scouting Bazaar voor alle landelijke vrijwilligers. Na het diner werd de avond besteed aan nog wat training: een stakeholder analyse levend opstellen en een communicatie item zelf ontwerpen. De opstelling bracht voor het eerst wat echte discussie. Je kan merken dat ze dat niet gewend zijn, leuk om te zien hoe dat dan met de nodige passie gaat. De quiz en kampvuur waren de afsluiters van de avond. Alice, net terug uit Nederland in het kader van de partnership, was quizleidster. Een enkele Ghanese trainster had toch wat moeite om de leiding bij haar te laten, ondanks een eerder onderwerp over delegeren. Wij hadden er wel lol om. Het kampvuur bleek het zingen van nog wat liedjes te zijn.

Gezien de voorspelling voor meer regen hebben Ruud en ik weer in het trainingslokaal geslapen. De dag begon met een Guides-own, een korte aandacht met liedjes, dans en een gebed. Er werd zo enthousiast gezongen dat ik mee danste, wat erg werd gewaardeerd en op de foto werd gezet. De onderwerpen werden door de Ghanese trainsters gedaan: presentation skills en human relationship. Bij human relationship werden alle regels van de Ghanese guideslaw gehaald. Een mooie combinatie van het blijven herhalen van de guiding-principes. Veel van de leidsters zijn zelf geen guide geweest en via het onderwijs betrokken bij guiding in Ghana. Ook dat zou bij ons niet aanslaan: roepen van een nummer, waarna de dames in koor de tekst opzeggen!

De evaluatie werd ons ter plekke in de schoenen geschoven. De tips en vooral de tops werden spontaan gemeld: time-management, het balspel en de andere leer-spelen werden erg gewaardeerd. Meer kamperen, minder praten en meer spelletjes en een hand-out verstrekken werden genoemd.
We hebben ze allemaal een brief aan zichzelf laten schrijven, wat ze in het komend halfjaar anders gaan doen, zo beschreven dat iemand anders dat kan zien. Deze brieven gaan naar de districts-trainers om met de cursisten te bespreken.

De afsluiting was formeel met het uitreiken van de certificaten van deelneming aan een internationale training aan de cursisten. Wij mochten dat uitvoeren, nadat we beiden een Ghanese naam gekregen hadden: Naa-Elly en Nii-Ruud. Dat betekent zoiets als chief, bij de traditionele volken van Ghana. Een hele eer, aangezien dit werd bedacht door NaNa, een Queen-mother van een Ashanti volk, die als cursist bij de training was. Er werden heel wat foto’s gemaakt bij het afscheid nemen. Regel vijf van de afspraken op vrijdagavond was: “make new friends”. Het was duidelijk dat die regel in ieder geval geslaagd is!

Moe maar voldaan, zoals dat heet, vertrokken we met Gina naar huis, ons gastgezin was de hele dag nog in de kerk. We vielen op de bank in slaap, terwijl Gina het eerste telefoontje van een districtscommisionar kreeg hoe geweldig de leidsters het hadden gevonden. Nu eerst even uitrusten en de toerist uithangen voor de voorbereidingen voor het volgende blok.

• 23 Maart 2015 - 20:43

Linda:

Klinkt goed! Fijn om te horen! Zou best even om het hoekje willen kijken :). Geniet, zo'n kans krijg je mogelijk maar een keer! Succes!

• 24 Maart 2015 - 19:47

Lilian:

Leuk dat jullie eerste training daar goed is gegaan. Jullie dragen echt een steentje bij om de scouting daar te helpen. Ga zo door!

• 25 Maart 2015 - 09:01

Odette:

Wow! En hier hebben jullie t allemaal voor gedaan. Wat geweldig om te lezen en de foto's te zien!
    Goed om de evaluatie te gebruiken voor t komende weekend!
    Groetjes uit nat Nederland!

• 28 Maart 2015 - 10:10

Anja Van Roekel:

Zo Ruud, je hebt enorm veel internationale ervaringen opgedaan. Ik denk dat we hier bij de voorbereidingen van de terugkomavond praktijkbegeleiderstraining gebruik van kunnen gaan maken. We zullen alvast een mooi trainingsblok voor je klaar leggen waar je zonder voorbereiding 17 april mee aan de slag kunt.
    Nog een hele fijne scoutingtijd.

Tags: Scouting, Ghana