Kumasi, 1 april - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu Kumasi, 1 april - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu

Kumasi, 1 april

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 April 2015 | Ghana, Kumasi

Vandaag was het tijd om Kumasi te verkennen. Na een goed ontbijt op het terras van het guets house zijn we vertrokken naar het paleis van de Asanthe koning. Gelukkig hadden we Samuel bij anders hadden we zomaar 10 euro betaald voor de taxi. Dit werd ons dus bespaard en we kwamen met een schappelijke 2,5 euro. Bij het paleis kregen we eerst een film te zien met de hitorie en uitleg over de Asanthe en hun rijk. Daarna was er een rond leiding door het paleis. Het oude was afgebrand door onze buren, de Engelse. Die waren uit op de goede stoel maar hebben die nooit kunnen vinden. Tien hebben ze de koning maar gevangen genomen. Nadat deze weer na 17 jaar terug mocht hebben ze heb ook maar meteen een nieuw paleis gegeven. Dit hebben de Asanthe nooit aangenomen. Ze hebben er netjes voor betaald uit eigen wil omdat ze niet in het krijt willen staan. Het paleis is dus ook pas van de vorige eeuw dus niet echt heel oud. Afijn niet hun fout natuurlijk.

Na het paleis was het tijd om een keer over de Markt te lopen. Als je niet goed tegen drukte en kleine ruimtes houdt moet je daar niet zijn. Het is 1 groot mierennest van mensen en spullen. Mensen vervoeren en verkopen er de hele dag van alles. Van (verse) vis tot kleding tot baby speelgoed en nog veel meer. Na de markt doorlopen te hebben was het tijd voor een koud drankje. Dat hadden we wel verdient. Nog even de soevenier shops af geweest (daar hebben ze echt overal de zelfde dingen) zijn we naar het busstation gegaan. Daar hebben we de bus naar het meer van Kumasi genomen.

Eenmaal bij het meer hebben we 2x 20 Cedi betaald voor een uitleg. Die duurde wel geteld 5 min en veel wijzer zijn we er niet van geworden. Owja het is een krater van een meteoriet en er zat geen olie onder het water. Elly met haar kano ervaring heeft even een vissersboot geprobeerd. Die leek in mijn ogen meer op een stijgerplank dus ik heb deze echte oud ghaneese ervaring aan me voorbij laten gaan. Nog even een drankje en snel voor het donker weer naar het Guest house.

Snel wat gegeten en een club biertje gedronken, douchen en naar bed. Morgen beloofd een lange dag te worden!

• 06 Mei 2015 - 12:41

Manon Duerinck:

Beste Ruud,

Ik werk op de redactie van Sputnik Media in Antwerpen.
    Ik ben op zoek naar mensen die in Kumasi zijn/geweest zijn en me meer kunnen vertellen over Suame Magazine (openlucht auto-industriepark) of die in de stad Kumasi contacten hebben.

Kan jij me hierbij soms helpen?
    Groetjes en geniet van je reis!
    Manon