Larabanga, 4 en 5 april - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu Larabanga, 4 en 5 april - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu

Larabanga, 4 en 5 april

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Ruud

05 April 2015 | Ghana, Larabanga

Vroeg in morgen naar t Mole park gebracht. De auto van onze gastheer kreeg een lekke band, dus hebben we een stukje gelopen, de 3 Duitsers en wij, om opgepikt te worden door een taxi, gestuurd door Husein. Na, uiteraard, gedoe met betalen, start de wandelsafari met gids. Al snel na de afdaling van de heuvelrug waarop t informatiecentrum ligt, gebouwd met hulp van Nederland, kwamen we bij een poel met badderende olifanten. Zo bijzonder om ze in t wild te zien......ze zien er het zelfde uit als in Blijdorp, maar dit zijn dieren in de vrije natuur.....het zijn alleen mannetjes, de vrouwtjes met baby-olifantjes zitten in het bos verscholen. Na het schieten van de foto's zat ik nog heerlijk te genieten van de olifanten, toen we weer verder moeten. Al wandelend kwamen we diverse antilopesoorten, pumba's en apen tegen. Bij een klein poeltje bleken krokodillen te zitten en zag ik de kop van een Python, die in t water zwom. Heel bijzonder. Iets verder zagen we een krokodil zwemmen naar t meer. Verschillende prachtige vogels, zoals bijeneters lieten zich horen en hun prachtige kleuren zien. De Guinea fowl, een West Afrikaanse fazant, gekleed in een antraciet kleurig krijtstreeppak bleek bij de lunch ook heerlijk te smaken.
Natuurlijk wilden we nog meer meemaken en gingen met een Duits gezin een kanotocht maken. Heerlijk door de koelte van het oerwoud met prachtige vogels. Mijn kanotraining heb ik ook weer gehad, ik mocht ook peddelen :-).
Bij terugkomst in Larbanga zijn we naar de (vermoedelijk) ouste Mosque in West Afrika gewandeld, 600 jaar oud. Betalen voorde gids moest bij een dorpsoudste. Van verschillende famlies liepen jonge mannen mee, om t verhaal te leren vertellen. Ook dit is eco-toersme, er wordt van toegang geld en giften, die in elk dorp gevraagd worden, scholen onderhouden e.d. de moskee mochten we niet in, wel een hut die op dezelfde manier gebouwd
is. Het Mekka van West Afrika werd de Moskee genoemd en de 400 jaar oude boom staat op het graf van de bouwer. Nee, niet narekenen!
Na de hand was door Ruud, met instructie van Sam, zo leer je ook nog wat, zijn we na het avondeten vroeg gaan slapen voor een vroege jeepsafari om 6 uur. Dus 5 uur op staan. Duitser Dieter ging met ons mee, met de familie van de kanotocht. In 3 uur hobbelen op bankjes op het dak van een jeep hebben we veel van het indrukwekkende landscap gezien en hartebeesten, duikers, verschillende andere antilopes (ik zal ze niet allemaal hier noemen) pumba's, een olifant, apen, vogels, maar helaas niet de buffaloes die de gids voor ons zocht. Een ander groepje had ze gezien en ze waren aanvallend, dus waarschijnlijk met jongen en zijn ze zich gaan verschuilen. Ook zonder buffaloes een mooie tocht en tijd om terug te keren naar Kumasi. Dieter wil wel met ons mee, we nemen een andere route terug, die vlot zou moeten van. Dat klopt ook wel, want na een tocht van ruim een uur met een taxi, vlot een trotro door Sam geregeld naar Techima. Die rit duurde 4 uur. Gelukkig stapte de man op de voor stoel snel uit, want ik kon naast Sam op de achterbank met nog 2 vrouwen en 2 kinderen geen vin verroeren. De trotro stopte om me van plek te laten verwisselen na een brul van Sam naar de chauffeur, de halve bus moet dan uitstappen, om mij het ruime plekje voorin te geven. Lekker. Na nog een overstap op een trotro en een taxi in Kumasi waren we weer bij t guesthouse van een paar dagen eerder, met mooie nieuwe ervaringen en herinneringen. Dieter sleepten we ook steeds mee. Wevragen ons af hoe hij het alleen gered zou hebben. Een snelle maaltijd aan de overkant en met veel regen en onweer gaan slapen. Het regenseizoen gaat hier beginnen.