Eerste dag in Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu Eerste dag in Accra - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu

Eerste dag in Accra

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

13 Maart 2015 | Ghana, Accra

Ghana, Accra 13-03-2015

Vanochtend aangekomen in Accra om 5:00 uur locale tijd. De reis was prima alleen het wachten in Casablanca had wat korter gemogen. Langs de douane was geen enkel probleem. Paspoort en visa controle, foto en doorlopen. Daar hadden we andere verhalen over gehoord maar misschien doet een Scouting uniform wonderen.

Gelukkig stond Dilys (hoofd van de Guids) al klaar bij de uitgang van het vliegveld om ons op te wachten. We waren dus meteen in goede handen. Nog even wachten op een andere trainster en toen zijn we naar ons gast gezin gereden. De temperatuur was aangenaam rond de 26 graden met lichte bewolking. Vanaf nu zou het echter alleen maar warmer en zonniger worden.

Op het moment was blijkbaar de stroom uitgevallen. Dat gebeurd wel vaker maar sinds december vorig jaar is het steeds erger geworden begrepen we van Dilys. De enige energiecentrale ligt Nood-Oost van Accra en is een waterkracht centrale. Doordat het lange periode droog is geweest is de waterverziening minder. Daarnaast worden er steeds meer mensen op het electranet aangesloten. Met de gevolgen dus dat de stroom dus steeds vaker en langer (soms wel 48 uur!) uitvalt dan voorheen.

Als je door Accra rijdt merk je dat het een heel verschil met Nederland is. Voornamelijk de hoofdwegen zijn verhard. De rest is gewoon zandpad. Aan de auto’s die we zien krijgen we niet de indruk dat er in Ghana iets als een APK bestaat. De trainster Gina vertelde ons dat het altijd druk was in de ochtend rond Accra wanneer iedereen naar zijn werk moet. Ook is het in Accra gebruikelijk dat je je eigen stuk grond koopt en daar zelf een huis op bouwt. Het is dus een bonte verzameling bouwsels en veel in aanbouw langs de route die we rijden. Van Gina horen we ook dat Scouting veelal aan scholen gekoppeld is. Vooral aan pive scholen. Daarmee is Scouting iets meer voor de beter gestelde gezinnen. Het verschil tussen prive en openbare scholen is dus ook duidelijk zichtbaar.

Eenmaal bij ons gast gezin aangekomen worden de tassen meteen voor ons uit de auto gepakt en naar onze kamers gebracht. Ik slaap bij de zoon van het gezin op de kamer en Elly bij de twee dochters. Onze kamers zijn gelukkig voorzien van airco en ventilator. Gelukkig was de stoomuitval maar twee uurtjes deze ochtend. Na een kort voorstel beleefdheids rondje zijn de ouders en dochter van het gast gezin weer met Gina vertrokken. Het gewone leven van werk en school gaat natuurlijk gewoon door. Na een klein ontbijt nog even rustig bij geslapen onder de werkende airco. Dat was wel even welkom want in een vliegtuig slapen is toch niet alles.

Vanmiddag (nu) gaan we even langs een internet cafe om dit bericht hier te plaatsen en ons aan te melden bij de ambassade. Daarna gaan we nog wat shoppen.

Morgen hebben we overleg met de trainers van de Guides en later sluiten de Scouts hier bij aan. We zijn benieuwd naar wat we gaan afspreken. Daarover later meer.

De groeten aan iedereen en we houden jullie op de hoogte!
Ruud en Elly

• 13 Maart 2015 - 15:53

Marjolein:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn! Ik heb jullie vlucht gevolgd via internet. Succes nog!

• 13 Maart 2015 - 22:08

Lilian:

Goed dat jullie zijn aangekomen en het gast gezin hebben gevonden. Veel plezier en succes met alle nieuwe ervaringen daar. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaaltje.

• 13 Maart 2015 - 22:49

Peerke:

Goed begin is het halve werk,veel plezier en maak er wat van.
    Hier gaat alles ook gewoon zijn gangetje.

• 14 Maart 2015 - 23:36

Linda:

klinkt goed! ook al gesproken over de inhoud van de training en wie wat gaat doen? Hoeveel deelnemers ga je krijgen?