Kumasi, 6 en 7 april - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu Kumasi, 6 en 7 april - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ruud Tilburgs - WaarBenJij.nu

Kumasi, 6 en 7 april

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 April 2015 | Ghana, Kumasi

Een paasweekend zonder chocoladepaaseitjes en met een hartige omelet voor ontbijt. Het is druk in Kumasi, dat is het er altijd al en nu met Paen extra. Toeristische bijzonderheden zijn gesloten, dus is een bezoekje aan het zwembad van de universiteit een welkome afwisseling.
En ook weer een bijzondere ervaring. Het zwembad is redelijk groot, met een duiktoren die afgesloten is en een diep en ondiep gedeelte. Bijna alle Ghanezen (en er zijn er deze dag veel) zitten in het ondiepe, want zwemmen doen ze niet zo goed. Veel Ghanezen zijn ook wel bang voor water. Wij delen het redelijk grote diepe bad met enkele zwemmers die het een beetje kunnen of met een bandje of opblaasbeest drijven en in de gaten gehouden worden door vier badmeesters die continue op een fluitje blazen. Ruud duikt onder water naar de overkant van het zwembad, waarin het water niet zo helder is als bij ons. Grote paniek bij de badmeesters, omdat ze hem kwijt zijn! Het is leuk en we krijgen complimentjes over hoe we zwemmen. Opvallen doen we natuurlijk direct al, die twee witte lijven. De zon is te veel om de hele middag te blijven en we wandelen rustig terug naar het guesthouse om nog wat te relaxen uit de zon. 's Avonds eten we weer met Dieter en Sam komt er later ook weer bij. Daarna nog een biertje en een Ghanese borrel, die sommige mensen erg lekker schijnen te vinden, maar ons niet echt bevalt.
We evalueren alvast onze trip, want morgen gaan we terug naar Accra. Borrel en bier zijn mogelijk van invloed op het resultaat en we zijn het met zijn drieen eens, dat de trip succesvol was.
Dinsdagochtend met taxi's en trotro's naar een wildlife gebied bij Kumasi: Owabi dam wildlife santuary. Er is een dam en een meertje door de drinkwatermaatschappij aangelegd, waardoor een stukje tropisch regenwoud is ontstaan. We zijn hier in twee uur doorheen gewandeld met een niet al te spraakzame gids. Naast zijn standaard verhaaltje wist hij helaas niet zo veel en we waren er op een verkeerd moment. Het had 's nachts geregend, dus de slangen die we zouden kunnen zien waren er niet. En de apen in het bamboebos waren er nu ook niet, we hebben een enkele aap gespot in de bomen. De krokodillen die er zitten hebben we waargenomen middels een grote plons en het opvliegen van wat eenden. Ik was op zoek naar de vleermuizen (bats) die de gids volgens mij aan wees, terwijl ik alleen wat eenden zag. Die bedoelde hij ook, hij wees naar de vogels (Birds). Twee uur was wel mooi genoeg voor de wandeling, we hebben genoten van de vlinders, de geur en geluiden van het tropisch regenwoud en raden bezoekers aan om vroeg in de ochtend te komen en als het niet net geregend heeft.
Terug in Kumasi hebben we een uur nodig gehad om vanuit het centrum bij busstation te komen om de luxe bus naar Accra te pakken. Deze keer werd de entertainment verzorgd door een geestelijke verkoper of zoiets. Halleluja! Gevolgd door films met een naar mijn idee hoog Bassie en Adriaan gehalte......in het Ghanees, dus helemaal volgen konden we het niet. Onze medereizigers vonden het in ieder geval komisch. Na zo´n 5 uur reizen waren we in Accra en via een taxi door Greg opgehaald en weer bij hem thuis. Onze trip zit er op. Nog enkele dagen voor de volgende training, waarvoor zich inmiddels ruim 60 scoutleiders hebben aangemeld. Leuk dat er veel interesse is.

• 11 April 2015 - 14:25

Anja Van Roekel:

Ruud en Elly, bijna ten einde een prachtige ervaring met Scouting internationaal. Hoop veel te horen over de wijze van training en jullie ervaringen uit dat prachtige land Ghana. Ruud volgens mij heb je nog energie over voor de training van 17 april :). Prettige terugreis.